Hoito

Kissa elää jopa yli 20-vuotiaaksi.

Kissaa on hoidettava hyvin koko sen eliniän. Päivittäinen kissanhoito pitää sisällään kissan ruokkimisen, veden vaihtamisen ja hiekkalaatikon puhtaanapidon.

Kissa ei halua mennä likaiselle hiekkalaatikolle.

Hiekkalaatikko puhdistetaan päivittäin. Hiekkalaatikon hiekat tulisi vaihtaa ja laatikko pestä vähintään kerran viikossa.

Laatikoita tulisi olla yksi jokaista kissaa kohden ja mieluusti vielä ainakin yksi ylimääräinen laatikko.

Kehräämö ry:n sijaiskodeissa käytössä olevat hiekat

Compact care, Ever Clean, Cat´s best ökö paakkuuntuva puuhiekka, Primacat clean & compact, Primacat silica, Lindo cat, Simplicity Plus.

Kissan harjaaminen

Pidempikarvaisen kissan turkki tulee harjata viikottain. Mahdolliset takut on poistettava, ettei kissan iho kiristy ja tulehdu takun kohdalta. Kissa nauttii harjaamisesta ja harjaushetket luovat kissan ja ihmisen välille luottamusta.

Silmät

Kissan silmäkumissa oleva rähmä poistetaan varovasti. Jos silmät ovat punaiset ja rähmivät paljon, ovat silmät tulehtuneet. Tällöin tulee ottaa yhteyttä eläinklinikkaan.

Korvat

Kissan korvat tarkistetaan viikoittain. Jos korvanlehdille on kerääntynyt vahaa se tulee poistaa esim. kostutetulla pumpulilla. Korvaa ei saa puhdistaa liian syvältä!

Mikäli korvissa on paljon tummaa vahamaista likaa tai tummaa kahvinporon tapaista likaa, ota yhteys eläinklinikkaan. Kissalla saattaa olla korvapunkki tai korvatulehdus.

Ohjeet kissan kynsien leikkaamiseen

⦁ Nosta kissa syliin istumaan selälleen tai kainaloon, kummassa asennossa kissa tuntee olonsa turvallisemmaksi.
⦁ Ota kissan tassu käteen, ja paina varovasti yksi varvas kerrallaan kynttä esiin.
⦁ Leikkaa kynnen läpinäkyvä kärki eläinkaupasta ostettavilla kynsisaksilla. Varo leikkaamasta vaaleanpunaista osaa!
⦁ Kun kaikki kynnet on leikattu, on kissalle hyvä antaa palkinnoksi pieni herkkupala.

Hampaat

Kissan hampaiden kuntoa on syytä seurata ja tarpeen vaatiessa poistattaa hammaskivet.

Ellei hammaskiveä poisteta, hampaat mustuvat ja ikenet tulehtuvat. Pahan hajuinen hengitys on usein merkki kissan ientulehduksesta tai hammaskivestä.

Rokotukset

Rokotukset uusitaan rokotevalmisteesta ja tartuntapaineesta riippuen 1 – 3 vuoden välein. Eläinlääkäri arvioi rokotustarpeen yksilöllisesti.

Kun kissa käytetään rokotettavana, eläinlääkäri tarkastaa samalla kissan yleisen terveydentilan.

VIRIKKEET

Pelkkä ruoka ja juoma eivät riitä takaamaan kissa hyvinvointia, vaan kissalla on oltava kodissaan mielekästä ja virikkeellistä puuhaa.

Aktiivinen, turvallinen  ja virikkeellinen koti edistää kissan hyvinvointia!

Virikkeetön arki aiheuttaa kissalle käytöshäiriöitä, joten ihmisen kanssa yhdessä leikkiminen, rapsuttelu ja silittely ovat kissalle todella tärkeitä hetkiä päivittäin.

Kissa on saalistaja, joten sille on leikin kautta luotava siihen mahdollisuus. Pallot, hiiret, onkilelut, huiskat ja palloradat aktivoivat kissaa samalla, kun se saa toteuttaa saalistusviettiään. Lelujen kunto tulee tarkistaa säännöllisesti ja rikkinäiset lelut tulee poistaa käytöstä.

Kiipeily- ja raapimispuut ovat kissalle todella tärkeitä!

KISSAN ULKOILU

Kehräämö ry:n kissat luovutetaan sisäkissoiksi. Kissat voivat ulkoilla kissatarhassa, lasitetulla parvekkeella tai verkotetulla-/lasitetulla terassilla.

Kissa ole Suomessa luonnonvarainen eläin.

Kehräämö ry:lle päätyvistä kissoista suurin osa on aiemmin ollut vapaasti ulkoilevia, mutta ne ovat yhdistyksen sijaiskodeissa tottuneet sisäkissan elämään.

Sopeutuminen sisäkissan elämään  vaatii ihmiseltä kärsivällisyyttä, sillä kissa ei ymmärrä, miksi se ei enää pääsekään ulos.

Kissat pyrkimykset päästä ulos, jätetään huomiotta ja kissalle tarjotaan päivitäin aktiviteetteja sekä paljon huomiota. Näin kissa nauttii sisällä olosta ja sopeutuu hyvinkin nopeasti uuteen, turvalliseen elämäntapaan.

Kissan omistaja on aina vastuussa lemmikkinsä turvallisuudesta ja tekemisistä.

Kissan omistajan on käytännössä mahdoton valvoa kissansa liikkumista, mikäli hän antaa kissansa ulkoilla vapaana ilman valvontaa.

Omistaja vastaa aina kissansa aiheuttamista vahingoista, eikä pidä unohtaa kaikkia niitä vaaroja, joille vapaasti ulkoilevat kissat ovat alttiina. Valitettavasti vapaana ulkoilevia kissoja katoaa ja kuolee paljon.

Vapaana ulkoileva kissa saattaa omistajansa tietämättä liikkua alueilla, joissa sitä olisi pidettävä kytkettynä tai alueilla, jonne kissaa ei saa päästää lainkaan.

Useimmiten kadonneen, vapaasti ulkoilevan kotikissan kohtalo ei selviä omistajalle ja näin ollen hän joutuu elämään epätietoisuudessa kissansa kohtalosta.