Kissan kotiuttaminen, ruokinta ja hoito

YLEISTÄ

Tuleva perheenjäsenesi on löytökissa tai löytökissan pentu, joka on syntynyt kehräämö ry:n sijaiskodissa. On todella tärkeää, että tarjoat kissalle turvallisen loppuelämänkodin. Luethan kotiutus- hoito- ja ruokintaohjeet huolellisesti.

Saapuminen täysin vieraaseen ympäristöön on tärkeä hetki, joka tulee vaikuttamaan sen myöhempään sopeutumiseen. Kotiutuminen ja uusiin asioihin tutustuminen tuleekin toteuttaa vähitellen ja rauhallisesti.

Ethän tuijota kissaa! Silmien siristely on kissan hymy! Silmiään siristelevä kissa haluaa olla ihmisen kanssa ystävällisissä väleissä. Ihminen voi vastata kissan viestiin siristelemällä omia silmiään.

Kun kissa lähestyy, viestitä itsekin olevasi kissa. Lähesty kissan korkeudelta, äläkä tuijota avonaisin silmin, vaan silmät sirrillään. Vinkkaa silmää, älä lähesty vauhdilla vaan venyttelevästi ja hitaasti, lämpimin käsin. Kun kissa ojentaa päätään, rapsuta leuan alta ja poskesta hajujen vaihtamiseksi. Liian ylhäältä rapsuttaminen tulkitaan dominointiyritykseksi.

Kissa ei pidä yllätyksistä eikä alistamisesta.

Kissaa ei saa pakottaa syliin. Kaikenlainen jahtaaminen on hyvin pelottavaa kissalle eikä se edistä tutustumista lainkaan.

Kissaan tutustuminen aloitetaan viettämällä aikaa kissan seurassa. Sille voi jutella mukavia, näyttää rauhoittavia signaaleja ja olla itse mieleltään rauhallinen ja ystävällinen. Rauhoittavia signaaleja ovat esimerkiksi rauhalliset liikkeet, haukottelu ja silmien siristely sekä silmien sulkeminen ja avaaminen hyvin hitaasti.

Kun kissa alkaa rauhoittua, se sulkee silmiään ja siristelee sinulle takaisin. Kissojen kanssa ei siis tarvitse vältellä katsekontaktia, kunhan katseesi on rauhoittava. Kissat aistivat ihmisen olotilan todella hyvin. Jos itse pelkäät, kissa ei ala luottaa sinuun.

Kissalle kannattaa tarjota herkkuja: niitä voi ensin heitellä lähemmäksi kissaa, sitten houkutella sitä lähestymään itseäsi ja lopulta ottamaan herkun kädestä. Jos kissaa jännittää niin paljon, että herkut eivät maistu, kannattaa ojentaa kättä hiljalleen lähemmäksi kissaa. Ensin sopivan matkan päähän ja kun kissa alkaa tottua siihen ja hieman rauhoittua, niin kättä voi siirtää hieman lähemmäksi. Tätä jatketaan niin kauan, että pääset kosketusetäisyydelle. Sitten voit varovasti rapsuttaa kissaa ja katsoa, miten se reagoi. Käsi otetaan pois kissan luota vasta siinä vaiheessa, kun se on alkanut rauhoittua. Tämä vaatii paljon aikaa, joten kiireisellä aikataululla ei kannata kissaa lähestyä.

Ruoka on myös todella hyvä tutustumiskeino. Kun kissa on syömässä, voi sitä varovasti silitellä ja rapsutella. Aluksi voi käden laittaa ruokakipon lähelle ja katsoa, miten kissa reagoi siihen. Tietenkin kaikenlaisia äkkinäisiä liikkeitä tulee välttää.

Hyökkivä kissa saa hyvän palkinnon siitä, jos ihminen säikähtää ja vetää kätensä pois sen luota. Tämän jälkeen samaan pisteeseen pääsy vaatii kaksi kertaa enemmän työtä.

Kissan leikittäminen on todella hyvä tutustumiskeino. Kissa voi hyvinkin innostua esim. huiskasta ja riehaantua leikkimään sen kanssa. Huiskan avulla kissaa voi ohjata lähemmäs ja lopulta vaikka syliin asti.